ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ


Αξιολόγηση Μαθημάτων (κατά την εξ αποστάσεως διδασκαλία)

   Σύνολο
100%
  Η τελική βαθμολογία καθορίζεται απο την άθροιση των        αποτελεσμάτων τριών αξιολογήσεων: 
  συμμετοχή + προφορική παρουσίαση + πορτφόλιο
     Συμμετοχή
50%
 Ο ελάχιστος αριθμός συμμετοχών είναι οκτώ (8) 
 (δεκατρία (13) : ο αριθμός μαθημάτων). 
 Εάν δεν συμπληρωθεί το όριο των οκτώ (8) συμμετοχών      το μάθημα δεν κατοχυρώνεται.   
    Προφορική παρουσίαση
20%
  Η αξιολόγηση γίνεται σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια.    Δεν είναι υποχρεωτική (αφαιρείται το 20%)    
    Πόρτ Φόλιο
30%
  Παράδοση χαρτοφυλακίου (εκτυπωμένου ή ψηφιακού)     


Ιστορική Γεωγραφία  ΓΕΩ 420

Τύπος μαθήματος: Κατ' Επιλογή Υποχρεωτικό
Επίπεδο μαθήματος : Προπτυχιακό 
Ομάδα μαθημάτων:  Ομάδα 2  Ανθρωπογεωγραφία
Ετος σπουδών:  Δ Ετος
Εξάμηνο σπουδών:  7  Εξ
Αριθμός πιστωτικών μονάδων (ECTS): 5
Αριθμός διδακτικών μονάδων:  5

Περιεχόμενο μαθήματος: Η ιστορική Γεωγραφία είναι η κοινή γεωγραφία με τη 
βασική διαφορά οτι αυτή μελετά τον χώρο στο παρελθόν. 
Αρχικά, διερευνάται τι διαφοροποιεί ένα ιστορικό γεγονός απο ένα γεωγραφικό. 
Πότε δηλαδή και υπο ποιές συνθήκες έχουμε ¨γεωγραφία¨, ώστε να 
καταστεί σαφές ποιά ειναι τα αντικείμενα έρευνας της Ιστορικής Γεωγραφίας.
Δεύτερη κατεύθυνση ειναι η μεθοδολογική ανάλυση του «γεγονότος», της 
Ιστορικής Γεωγραφίας με δύο σκέλη. Αρχικά είναι τα ιδιαιτερα εργαλεία της γεωγραφίας, 
ως κοινωνική επιστήμη αλλα κυρίως της γεωγραφίας  (βασικά πεδία έρευνας, εργαλεία 
καταγραφής και ανάλυσης κλπ). Το δεύτερο σκέλος αναφέρεται στις ειδικές μεθόδους
της της Ιστορικής Γεωγραφίας.
Η τρίτη κατεύθυνση αφορά την πληροφορία. Το υλικο της Ιστορικής Γεωγραφίας, 
διαφοροποιείται απο αυτό της γεωγραφίας διότι ειναι ιστορικό. Η ιστορική 
πληροφορία έχει μία σειρά απο μεθοδολογικής 
φύσεως ιδιαιτερότητες. Που βρίσκεται ή μπορεί να θα βρεθεί, πως θα αποκωδικοποιηθεί,
πως θα συμπληρωθούνοι απώλειες, πως τεκμηρώνεται.  
Στο μάθημα προσεγγίζονται οι πιο πάνω κατευθύνσεις μέσα από συγκεκριμένα
παραδείγματα στη διάρκεια των διαλέξεων.

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:  Ιστορική Γεωγραφία ερευνά τις γεωγραφίες
του παρελθόντος. Το γνωστικό αντικείμενο προσπαθεί να ανασυστήσει δια μέσου της 
ιστορικής πληροφορίας, την γεωγραφική κατάσταση ενός χώρου (σε διάφορες κλίμακες), 
μια δεδομένη χρονική στιγμή (συγχρονικά), η την εξέλιξη της γεωγραφικής του κατάστασης
από περίοδο σε περίοδο (διαχρονικά)

Ενδεικτική Ελληνική Βιβλιογραφία
  Ατλας της Παγκόσμιας Ιστορίας, εκδ Times Books (Ελ. Έκδοση: Καθημερινή, 1997)
•  Ιστορική γεωγραφία του αρχαίου κόσμου, Ελλάδα - Ρώμη, (2009) Γεώργιος Σταϊνχάουερ 
    εκδόσεις Παπαδήμας, Αθήνα
•  Το Βυζάντιο ως χώρος (Εισαγωγή στην ιστορική γεωγραφία της Ανατολικής Μεσογείου
    στη Βυζαντινή εποχή), (2005), Johannes Koder, Εκδόσεις Βάνιας, Θές/νίκη. 
•  Δρόμοι και διακίνηση στον Ελλαδικό χώρο κατά τον 18ο αι, (1993), Ανωγιάτης-Pelé, 
    Παπαζήσης, Αθήνα 
•  ΙΣΤΟΡΙΚΟΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ, Περιοδική Έκδοση για την Ιστορία, Γεωγραφία και Τοπογραφία
    του Ελληνικού Χώρου κατά τους Μέσους Χρόνους, διευθ. Καθ. Κορδώσης, Ιωάννινα-Θεσσαλονικη 
•  Ιστορική γεωγραφία της Δυτικής Μακεδονίας - Το οικιστικό δίκτυο 14ος-17ος αιώνας,
    (2012), Τσοτσος Γ., Σταμούλης, Θεσσαλονίκη. 
•  Αγιον Ορος, ανθρωπογεωγραφικές θεωρήσεις, (2000), Σιδηρόπουλος Γ. Καστανιώτης, Αθήνα.
  12 Αφηγήσεις Ιστορικής Γεωγραφίας, (2016), Σιδηρόπουλος Γ, εκδ. Σταμούλης, Αθήνα


Ιστορία της Γεωγραφίας ΓΕΩ 220

Τύπος μαθήματος: Κατ'Επιλογή Υποχρεωτικό
Επίπεδο μαθήματος : Προπτυχιακό 
Ομάδα μαθημάτων:  Ομάδα 2, Ανθρωπογεωγραφία
Ετος σπουδών:  Γ Ετος
Εξάμηνο σπουδών:  5 Εξ
Αριθμός πιστωτικών μονάδων (ECTS): 5
Αριθμός διδακτικών μονάδων:  5

Περιεχόμενο μαθήματος  Εισαγωγή στην έννοια της Γεωγραφίας διαχρονικά.  
Η επιστήμη της γεωγραφίας: προσεγγίσεις και μέθοδοι. Η γεωγραφία του προϊστορικούς
 χρόνους. Η συμβολή των Ελλήνων στην επιστήμη της Γεωγραφίας. Λαοί των 
στεπών μεταναστεύσεις και οι συνέπειες στην γνώση του κόσμου. Οι μεγάλες ναυτικές 
ανακαλύψεις. Έλληνες στην εξερεύνηση του κόσμου μετά το βυζάντιο. Τα ταξίδια τον 
18ο αιώνα και η μέτρηση της γης. Σύγχρονη εποχή και οι πολικές ανακαλύψεις. Σύγχρονα 
ρεύματα στη γεωγραφία. Γεωγραφία οι νέοι στόχοι: η ανακάλυψη του διαστήματος.

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα Στόχος του μαθήματος είναι η προσέγγισης 
της διαμόρφωσης της επιστήμης της γεωγραφίας στην διαχρονία, μέσα από περιόδους
επιβεβαίωσης, στιγμές καθίζησης, κλυδωνισμών, κρίσεων, μεταβολών και φάσεων 
αναδόμησης. Ο Αρχαίος Ελληνικός κόσμος, ο Μεσαίωνας, η Αναγέννηση, η Σύγχρονη εποχή. 
Στην διάρκεια της εξελικτικής πορείας, η γεωγραφία  διαμορφώνεται ως επιστήμη, 
γίνεται Περιγραφική, υιοθετεί τις αρχές του Ανθρωπισμού, ακολουθεί τις επιβολές των 
Φυσικών επιστημών συνεχίζει την πορεία της στην μοντέρνα και μεταμοντέρνα εποχή εν 
μέσω τάσεων και ρευμάτων που ακούν στο όνομα του Περιβαλλοντικού Ντετερμινισμού, 
της Περιφερειακής γεωγραφίας, της Ποσοτικής επανάστασης, της Κριτικής γεωγραφίας.

Ενδεικτική ελληνική Βιβλιογραφία
·       Gombrich, Ernst Hans (2007), Μικρή ιστορία του κόσμου, ΠΑΤΑΚΗΣ, Αθήνα
·       Pagden, Anthony (2004) Λαοί και αυτοκρατορίες Οι Ευρωπαίοι και ο υπόλοιπος  
     κόσμος από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας, Πατάκης, Αθήνα
·       Casson L (1995) To ταξίδι στον αρχαίο κόσμο, ΜΙΕΤ, Αθήνα
·       Βάσκο Ντα Γκάμα (1988) Το πρώτο ταξίδι στις Ινδίες, Στοχαστής, Αθήνα
·       Κόντογλου Φ (1928) Ταξίδια, Παπαδημητρίου, Αθήνα
·       Λειβαδά-Ντούκα Ε (2007) Τα στενά της χίμαιρας, Κέδρος, Αθήνα
·       Λιεβιεράτος Ε (1998) Χαρτογραφίας και χαρτών περιήγησις, Εθνική Χαρτοθήκη, Θες/νίκη
·       Σβαιχ Σ (1990) Μαγγελάνος, Ζαχαρόπουλος, Αθήνα
·       Τόλιας, Γιώργος (2008)  Χάρτες και ιστορίες Ελληνικές τοπογραφίες της Αναγέννησης 
      και των Φώτων, ΖΗΤΗ, Θεσσαλονίκη

Ιστορία της Πόλης & της Πολεοδομίας  ΓΕΩ 230
Τύπος μαθήματος: Κατ' Επιλογή Υποχρεωτικό
Επίπεδο μαθήματος : Προπτυχιακό 
Ομάδα Μαθημάτων: Ομάδα 3, Ανάπτυξη και Σχεδιασμός του Χώρου
Ετος σπουδών: Β Ετος
Εξάμηνο σπουδών: Δ εξ
Αριθμός πιστωτικών μονάδων (ECTS): 5
Αριθμός διδακτικών μονάδων: 5

Περιεχόμενο μαθήματος. Βασικά δεδομένα για την πόλη και την πολεοδομία. Οι πόλεις
στην προϊστορία και οι υδραυλικοι πολιτισμοί. Η ελληνική πόλη-κράτος η αρμονία η ισονομία 
και τα ιπποδάμεια ορθροκανοκιά σχέδια. Η Ρωμαϊκή πόλη και οι τα Ινσυλε οι πρώτες 
οικιστικές μονάδες της αστική οργάνωσης. Οι ευημερούσε πόλεις στην Ρωμαικής Ανατολης
και η μεσαιωνική ΔύσηΗ πόλη στην Αναγέννηση. Η προβιομηχανική πόλη. 
Η βιομηχανική επανάσταση και η καταιγιστικές αλλαγές στοναστικό χώρο. Ουτοπίες
και πολεοδομία. Η σύγχρονες πόλεις.

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα.  Στόχος του μαθήματος είναι δημιουργία 
μια συνολικής εικόνας της δυναμικής της πόλης και της πολεοδομία διαχρονικά. 
Το μάθημα πραγματεύεται τη διαδικασία εξέλιξης του αστικού φαινομένου και της 
πολεοδομικής σκέψης. Έμφαση δίνεται σε ιδιαίτερα φαινόμενα που αφορούν την 
δημιουργία του υδραυλικού δεσποτισμού στους πολιτισμούς των μεγάλων ποταμών, 
στο φαινόμενο της Ελληνικής “πόλης”, στη δομή της Μεσαιωνικής πόλης παράλληλα με
το μοντέλο συνεχούς μετάλλαξης της βυζαντινής πόλης, στο ιδεατό πρότυπο της 
Αναγεννησιακής πόλης, στο περιβάλλον εκκόλαψης προβιομηχανικής πόλης και τον
γιγαντισμό της πόλης του εικοστού αιώνα.

Ενδεικτική Ελληνική Βιβλιογραφία 
·       Glotz Gustave (1994) Η ελληνική πόλις, ΜΙΕΤ, Αθήνα
·       Δεσποτόπουλος Ι. (1997) Η ιδεολογική δομή των πόλεων, Παν.Εκδόσεις ΕΜΠ, 
ΝTUA PRESS, Αθήνα
·       Burgel G (2008) Η επιστροφή της Πόλης, Παπαζήσης, Αθήνα
·       Benevolo L (1997) Η πόλη στην Ευρώπη, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
·       Ζολί Ρ (1991) Η πόλη και ο αστικός πολιτισμός, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα
·       Πιρέν Α (2003) Οι πόλεις το Μεσαίωνα, Βιβλιόραμα, Αθήνα
·       Rossi A (1991) Η αρχιτεκτονική της Πόλης, University Studio Press, Θες/νίκη
·       Κοντσίνα Ε (2009) Η βυζαντινή Πόλη, Εστία, Αθήνα
·       Τραυλός Ι (1993) Πολεοδομική εξέλιξις των Αθηνών, Από των προϊστορικών χρόνων 
     


μέχρι των αρχών του 19ου αιώνος, ΚΑΠΟΝ, Αθήνα


Θέματα Γεωπολιτικής Ανάλυσης  ΓΕΩ 449

Τύπος μαθήματος: Κατ' Επιλογή Υποχρεωτικό
Επίπεδο μαθήματος : Προπτυχιακό 
Ομάδα μαθημάτων:  Ομάδα 2: Ανθρωπογεωγραφία
Ετος σπουδών:  .......
Εξάμηνο σπουδών: ...........
Αριθμός πιστωτικών μονάδων (ECTS): ...........
Αριθμός διδακτικών μονάδων:  5 ...........

Ενδεικτική Βιβλιογραφία (ελληνική)