ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΑ

Πώς να πάρουμε αποτελεσματικά σημειώσεις από μία ομιλία


Η λήψη σημειώσεων από την ομιλία (σε μια διάλεξη, σεμινάριο ή από ηχογραφημένο ήχο) μπορεί να είναι δύσκολη, επειδή μπορεί να μην είναι δυνατόν να ζητηθεί από τον ομιλητή να επαναλάβει τα λόγια του.Μπορεί να βρεθείτε να γράφετε όσο πιο γρήγορα μπορείτε και εξακολουθείτε να λείπει δυνητικά σημαντικά σημεία.
-Εάν σας δοθεί κάποιο φυλλάδιο κατά την ομιλία, χρησιμοποιήστε το ως πλαίσιο για τη λήψη των δικών σας σημειώσεων.-Προσπαθήστε να μάθετε ποιο θα είναι το θέμα εκ των προτέρων, ώστε να είναι λιγότερο πιθανό να βρεθείτε προ εκπλήξεως και χάσετε τα πράγματα. Διαβάστε κάθε σχετικό υλικό μελέτης ή σημειώσεις.-Συνηθίστε να ακούτε προσεκτικά. Ο ομιλητής μπορεί να υποδείξει σημαντικά πράγματα όπως: "Θα συζητήσω τρεις βασικούς τρόπους με τους οποίους ..." ή "Θα ήθελα να προχωρήσω σε ένα άλλο θέμα ...".-Να είστε δύσπιστοι στο να σημειώσετε ως γεγονός κάτι που ένας ομιλητής θα μπορούσε να αναφέρει ως παράδειγμα για μια αμφισβητούμενη άποψη.-Συνηθίστε να σκέφτεστε ενεργά για αυτό που ακούτε. Ίσως δεν χρειάζεται να κρατάτε σημειώσεις για τα πάντα, ώστε να συνηθίσετε να εντοπίζετε τι χρειάζεται να σημειωθεί και τι όχι.-Δημιουργήστε ένα ευρύ περιθώριο από τη μία πλευρά του χαρτιού χαρτιού που χρησιμοποιείτε για τις σημειώσεις. Αργότερα, όταν κοιτάξετε ξανά τις σημειώσεις σας, χρησιμοποιήστε την περιοχή περιθωρίου για να αναθεωρήσετε ή να προσθέστε επιπλέον πράγματα.-Φυσικά μπορείτε να γυρίσετε ξανά το ηχογραφημένο ήχο κατά τη λήψη σημειώσεων από αυτό, αλλά προσπαθήστε να μην κάνετε πολλή συχνά καθώς μπορεί να σας χρειαστεί συνολικά πολύς χρόνος.-Προσπαθήστε να ξαναδιαβάσετε τις σημειώσεις σας αμέσως μετά τη λήψη τους. Αυτό θα σας βοηθήσει να ενσωματώσετε το περιεχόμενο στη μνήμη σας.
*

Ακούστε πριν πάρετε σημειώσεις. Μη γράφετε τα πάντα σαν ένα ρομπότ: συνοψίστε τα σχετικά πράγματα με κατανόηση. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό που λέει ο ομηλητής και σημειώστε μόνο μικρές σύντομες φράσεις με την πιο σημαντική έννοια. Είναι καλύτερα να κατανοήσουμε τι λέει ο ομιλητής για ένα συγκεκριμένο σημείο και να συνοψιστεί σε μια φράση από ότι να γράψουμε μια ολόκληρη σελίδα και να μήν γίνεται κατανοτητό τίποτα. Οι καλύτερες σημειώσεις είναι το αποτέλεσμα μιας καλής ακρόασης.

Σχηματοποιήστε τις σημειώσεις σας. Οργανώστε θέματα και δευτερεύοντα θέματα, διαμορφώνοντας το κείμενο, σε μπούλετς. Για λόγους σαφήνειας, προτείνεται το μέγιστο σε τρία επίπεδα, υπογραμμίζοντας το θέμα. Για παράδειγμα, το πρώτο επίπεδο θα προηγηθεί από ένα γεμάτο τετράγωνο, χρησιμοποιώντας κεφαλαίο κείμενο και υπογραμμισμένο. Το δεύτερο επίπεδο θα προηγείται από έναν κενό κύκλο, χρησιμοποιώντας κεφαλαία για το κείμενο του θέματος, αλλά μη υπογραμμίζετε. Το τρίτο επίπεδο θα αρχίζει με παύλα και κανονικό κείμενο. Τα επίπεδα μπορούν επίσης να αριθμηθούν (1, 1.1, 2.1.2). Σκοπός είναι η οργάνωση σημειώσεων ανά θέμα και η κατανόηση της συσχέτισης τους σε διαφορετικά επίπεδα.

Επωφεληθείτε από τους προκαταρκτικές πηγές. Εάν η ημερήσια διάταξη της συνάντησης έχει σημεία της ημέρας, χρησιμοποιήστε τα ως δομή ή περίγραμμα θεμάτων για τις σημειώσεις σας. Εάν η συνάντηση χρησιμοποιεί μια παρουσίαση και είναι καλά οργανωμένη από σημεία ή σημαντικά θέματα, χρησιμοποιήστε τα για τον ίδιο σκοπό για τις σημειώσεις σας.

Προσδιορίστε τις σημειώσεις από τη λεκτική και μη λεκτική γλώσσα του ομιλητή. Ο ομηλητής δίνει ενδείξεις για να προσδιορίσουμε τι πρέπει να γράψουμε, να προσδιορίσουμε τα θέματα κλπ. Υπάρχουν εκφράσεις όπως "αυτό είναι σημαντικό", "σχολιάζουμε αυτό", "εν συντομία", "τελικά", " σημείωσε ότι «πρέπει να θυμόμαστε ότι», «μην το ξεχνάς», κλπ. Πρέπει επίσης να προσέξουμε τις αλλαγές στη φωνή, τις λέξεις ή τις φράσεις που επαναλαμβάνονται ή όταν ο ομιλητής κάνει χειρονομίες πολύ εμφατικές.

Σημειώστε το προφανές. Ορισμένα πράγματα είναι προφανή για να σχολιάζονται, όπως ημερομηνίες, γεγονότα, στόχοι, σημαντικά επείγοντα καθήκοντα, σημειώσεις ομιλητών στον πίνακα, σχήματα ή διαγράμματα σε διαφάνειες, παραδείγματα, τύπους κλπ.

Χρησιμοποιήστε τις συντομεύσεις που έχετε ορίσει. Θα κερδίσετε πολλή ταχύτητα και θα γράψετε περισσότερες λέξεις που μπορεί να είναι απαραίτητες και χρήσιμες.

Προσδιορίστε και επισημάνετε τις χρήσιμες σημειώσεις. Υπάρχουν σύμβολα με ιδιαίτερο και σημαντικό νόημα, τα οποία χρησιμοποιούνται για συγκεκριμένους σκοπούς στο έργο μας:
[] Εργασία / Δράση
! Σπουδαίος
* Ιδέα / Πρόταση
@ Εκχώρηση σε (άλλο άτομο)
# Αναφορά / Διαβούλευση / Διερεύνηση

Όποτε μπορείτε, κάντε σχέδια. Επωφεληθείτε από διαλείμματα και επαναλήψεις για να σχεδιάσετε. Αυτό το έργο είναι πολύ δημιουργικό, μεταφέροντας τις έννοιες σε μια απλή οπτική γλώσσα για ερμηνεία και κατανόηση (οπτική σκέψη). Δεν χρειάζεται να είσαι Leonardo Da Vinci. Απλά πρέπει να κάνετε σκαριφήματα, σύμβολα ή σχήματα, μαζί με βέλη που σχετίζονται με έννοιες και ιδέες. Ένα άλλο πλεονέκτημα του σχεδίου είναι η ανανέωση του εγκεφάλου σας, η παροχή περισσότερων προοπτικών για την κατανόηση των δεδομένων και η προετοιμασία για περισσότερες πληροφορίες.

*
Προετοιμασία

Α. Μελετήστε και μάθετε ελάχιστα για το θέμα πριν από τη συνάντηση.Με τις έννοιες στο μυαλό, η λήψη σημειώσεων θα είναι πολύ πιο εύκολη και πιο γρήγορη. Κατανοώντας τι λέει ο ομιλητής, δίνετε μεγαλύτερη προσοχή, κατανοείτε καλύτερα την έκθεση και γράφετε λιγότερα περιττά πράγματα.    

Β. Υλικό:
1. Μή τεχνολογικά εργαλεία:
Χαρτί. Συνιστώ notebooks, σημειωματάρια ή φύλλα, με ελάχιστο μέγεθος A5, A4 που συνιστάται και, αν είναι δυνατόν, με γραμμές.
Μολύβι Κατά τη σύνταξη σημειώσεων, τόσο ο ρήτορας όσο και εμείς, μπορούμε να κάνουμε λάθη και μπορεί να χρειαστεί διόρθωση.
Γόμα.
Στυλό. Αν δεν έχετε μολύβι, χρησιμοποιήστε ένα στυλό, κατά προτίμηση μπλε ή μαύρο.

2. Τεχνολογικά εργαλεία: Επεξεργαστής κειμένου (υπολογιστής).

Γ. Οργάνωση της σελίδας:
Τίτλος: Στο επάνω αριστερό μέρος, γράψτε κεφαλαία, το θέμα. Για παράδειγμα: "ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ...", "ΕΠΙΤΡΟΠΗ ...", "ΣΥΝΕΔΡΙΟ ...", "ΜΑΘΗΜΑ ...", "WEBMINAR ..." κ.λπ.
 Ημερομηνία: Στην επάνω δεξιά πλευρά, γράψτε την ημερομηνία.
 Σελίδα: Στο κάτω μέρος, κεντραρισμένο, γράψτε τον αριθμό της σελίδας.
 Περιοχές για τις σημειώσεις (μέθοδος Cornell): 
Λέξεις-κλειδιά: Αριστερά, επιφυλάξτε περίπου το ένα τέταρτο του πλάτους της σελίδας για να γράψετε λέξεις-κλειδιά για σημειώσεις που βρίσκονται στην περιοχή σημειώσεων.
Σημειώσεις: Στα δεξιά, τα τρία τέταρτα του πλάτους της σελίδας προορίζονται για τις σημειώσεις.
Σύνθεση: Στο κάτω μέρος, κρατήστε ένα έκτο ή έβδομο τμήμα του ύψους της σελίδας και το συνολικό πλάτος, για να γράψετε τη σύνθεση ή περίληψη των σημειώσεων. Δεν πρέπει να διαρκεί περισσότερο από 3 ή 5 γραμμές κειμένου.

Δ. Καθορίστε τις συντομογραφίες σας. Προκειμένου να κερδίσετε σημειώσεις ταχύτητας, η χρήση συντομογραφιών είναι μια μεγάλη βοήθεια.Ορίστε ένα απλό και εύκολο σετ για να θυμάστε και, πάνω απ 'όλα, φυσικό με το στυλ έκφρασης. Για παράδειγμα: "=" για "ίσο (α)", ">" για "μεγαλύτερο", κλπ.
*

πχ Σελίδας σημειώσεων



ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ-ΑΝΑΦΟΡΑ  (εβδομαδιαία εργασία)

Το θέμα μιας έκθεσης/αναφοράς βασίζεται σε στην ανάλυση ενός τρέχοντος ή παρελθόντος γεγονότος. Η έκθεση είναι μια μορφή επικοινωνίας (γραπτή, προφορική, οπτικοακουστική), που στοχεύει σε ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα:

·      Να περιγράψει
·      Να αναλύσει
·      Να συνοψίσει
·      Να επικρίνει ή να επαινέσει
·      Να κάνει προβλέψεις σχετικά με το αντικείμενο

Μία Έκθεση πρέπει να δομηθεί ως προς τα ακόλουθα:

1.    Η Έκθεση πρέπει να εστιάζει σ ένα ή περισσότερα κεντρικά σημεία.

2.    Πρέπει να περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (εντός / τέλος).
Η βιβλιογραφία στο σύστημα Harvard (εντός κειμένου: Επίθετο συγραφέα/ Ετος έκδοσης βιβλίου/ Σελίδα, στο τέλος κειμένου: Επίθετο συγραφέα/ Ετος έκδοσης βιβλίου/ Τίτλος συγγράμματος/ Εκδότης/ Τόπος εκδοσης)

3.    Πρέπει να έχει εισαγωγή και συμπέρασμα. 
Οι περισσότερες εκθέσεις θα περιέχουν μια δομή σε πέντε στάδια, οι οποίες
είναι πιθανό να έχουν υπο-τμήματα. Οι  πέντε ευρείς τομείς είναι οι εξής:
1. Εισαγωγή     2. Πληροφορίες βάσικές           3. Ανάπτυξη      4. Συζήτηση      5. Συμπέρασμα

4.  Πρέπει να είναι καλά δομημένη και να έχει μια επαγωγική λογική εξέλιξη και νοηματική συνέχεια.

5. Το κείμενο πρέπει να χωρίζεται σε ευκρινείς ενότητες (παραγράφους), με πιθανούς υποτίτλους.

6.    Κάθε ενότητα αναπτύσσει μόνο ένα βασικό σημείο ή κύρια ιδέα.

7.    Το κείμενο θα πρέπει να είναι γραμμένο σε απλή άμεση, ανεπιτήδευτη αλλά οπωσδήποτε με τη προσήκουσα επιστημονική ορολογία (ανάλογα με το αντικείμενο).


8.  (Για το μάθημα) Η αναφορά πρέπει να περιέχει στο πάνω περιθώριο (header), σε μία γραμμή με γραμματοσειρά Arial No10, με την σειρά τα ακόλουθα: 1. Ονοματεπώνυμο 2. Μάθημα 3. Σχολή, 4. Εξάμηνο.


Για περαιτέρω πληροφορίες:
http://library.bcu.ac.uk/learner/writingguides/1.02%20Reports.htm
http://www2.le.ac.uk/offices/ld/resources/writing/writing-resources/reports
http://www.monash.edu.au/lls/llonline/writing/information-technology/report/1.3.3.xml
http://www.bradford.ac.uk/academic-skills/media/academicskillsadvice/documents/academicskillsresources/writing-reports/Teach-Yourself-Introduction-to-Report-Writing.pdf


Άβακας του Λένς Σεζάρ (Lenz Sezar)


Αβακας επιλλογής διαφρετικών ακτίνων (ρίζα),
για την κατασκευή σημειακών συμβόλων: αναλογικών κύκλων (οπτική μεταβλητή του μεγέθους), σε χάρτες απόλυτων ποσοτήτων. 



Κατευθυντηριοι αξονες Ανθρωπογεωγραφίας

κατά τους Melin P, Knowles R-Wareing J, DerruauM.

Ανθρωπογεωγραφία διακρίνεταιι από την φυσική γεωγραφία: η μελέτη του ανθρώπου και των ανθρώπινων δραστηριοτήτων με όρους μοντελοποίησης και διαδικασιών του πληθυσμού, της οικονομικής δραστηριότητας της κατοικίας, και εν τέλει της ανθρώπινης παρέμβασης  με όρους σχεδιασμού.

Το Περιβάλλον (φυσικό), της ανθρώπινης δραστηριότητας
Το ποθεσία
Γεωγραφική θέση

Α. Πληθυσμιακή γεωγραφία
Κατανομή του πληθυσμού
Σύνθεση του πληθυσμού
Φυσική κίνηση
Μεταναστευτικά ρεύματα
Προοπτικές του πληθυσμού
Β. Ανθρώπινες δραστηριότητες (Οικονομική Γεωγραφία)
Γεωγραφία της Υπαίθρου
Βιομηχανία
Τριτογενείς δραστηριότητες
Μεταφορές  / Επικοινωνία
Ενέργεια
Γ. Οικιστική Γεωγραφία
Αστικοποίηση
Γεωγραφική θέση και Τοποθεσία
Εσωτερική δομή των πόλεων
Πόλη και περιφέρεια
Αγροτική κατοικίας
Γ. Ηθελημένη παρέμβαση στον χώρο (Σχεδιασμός)
Γεωπολιτική
Χωροταξικός Σχεδιασμός
Περιφερειακή Σχεδιασμός
Πολεοδομία
Σχεδιασμός της Υπαίθρου



                    Ακαδημαικές εργασίες 


1. Τύποι και μορφές Πτυχικακής εργασίας

Μονογραφία: συγκεκριμένο θέμα, πραγματεία ενός αντικειμένου
Πανοραμική: πραγματεύεται πολλά ζητήματα, ανθολογία ορολογιών και τρεχουσών απόψεων

Θεωρητική: αντιμετώπιση ενός "αφηρημένου", θεωρητικού,  ζητήματος
Πειραματική: ερευνητική εργασία με συγκεκριμένη μέθοδο έρευνας, υπό εργαστηριακές συνθήκες

Διαχρονικά θέματα: ιστορικά ζητήματα (πχ μεταφορές στην αρχαιότητα, η Αθήνα μεταξύ 1830 και 1950)
Σύγχρονα θέματα: (πχ οι πετρελαϊκοί αγωγοί, οι μετακινήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση)

2. Διαχείρηση του χρόνου συγραφής μιας Πτυχιακής εργασίας




























3. Η δομή μίας ακαδημαικης εργασίας

1. Εισαγωγή
2. Υπάρχουσα κατάσταση 
(ποια τα δεδομένα για το αντικείμενο σε θεωρητικό επίπεδο και επί μέρους... )
3. Υλικό, Μεθοδολογία
4. Αποτελέσματα
5. Συζήτηση (τι λέγεται επιστημονικά, τι βρήκαμε...)
6. Συμπεράσματα 
7. Επίλογος


4.  ΕΙΣΑΓΩΓΗ και ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Εισαγωγή
1.      Eρμηνεία των όρων και των λέξεων του τίτλου
2.      Να δειχθεί η σημασία, σπουδαιότητα των όρων και ου αντικειμένου
3.      Να ορισθούν τα όρια της ανάλυσης (χρονικά, χωρικά, θεωρητικά)
4.      Να τεθούν τα κεντρικά ερωτήματα προς απάντηση της εργασίας.
5.      Να περιγραφεί η οργάνωση του κειμένου (τα μέρη της εργασίας).
Επιλογος
1.     Σύγκριση με άλλες μελέτες
2.     Ανακεφαλαίωση, περίληψη κυρίως μέρους
3.     Καθορισμός ορίων μελέτης
4.     Προτάσεις περαιτέρω μελέτης, έρευνας
5.     Πρακτικές εφαρμογές και προτάσεις

Υπάρχει άμεση σχέση Εισαγωγής- Συμπερασμάτων, στο πρώτο θέτουμε ερωτήματα στα δεύτερα
 απαντάμε.Συνήθως η μείξη προλόγου και επιλόγου είναι η περίληψη της εργασίας.


5.  Κριτήρια Αξιολόγησης μίας Εργασίας 

ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΥΠΟΥ 
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Παραθετική/ Ταξινομητική/ Περιγραφική, ή Αναλυτική/ Συγκριτική/ Συνθετική, ή Επεξηγηματική/ Ερμηνευτική

ΜΕΓΕθΟΣ
Παρακολούθηση του ζητούμενου μεγέθους,

ΔΟΜΗ & ΚΑΛΥΨΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ
Γενική Δομή εργασίας.
Κάλυψη των ερευνητικών ερωτημάτων και των ζητουμένων της εργασίας
ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
Ροή συλλογισμού, επιχειρηματολογία & περιοδολόγηση,
Επαγωγική επάρκεια της συνέχειας των μερών της εργασίας σε επίπεδο νοήματος 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Αποσαφήνιση / ερμηνεία όρων της εκφώνησης. Σημασία / σπουδαιότητα αντικειμένου. Οριοθέτηση του αντικειμένου. Τίθενται τα ερωτήματα προς απάντηση. Σκιαγράφηση περιεχομένων.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ανακεφαλαίωση / περίληψη κυρίως μέρους. Απάντηση ερευνητικών  ερωτημάτων Αιτιολόγηση καθορισμού ορίων μελέτης. Πρακτικές εφαρμογές / προτάσεις περαιτέρω μελέτης.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑΣ

Στοιχεία πρωτοτυπίας, Κριτική σκέψη και ιδέες, σ' αντιδιαστολή μ' αντιγραφή / περίληψη / ταξινόμηση

ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ

Ορθότητα τεκμηρίωσης σύμφωνα με το σύστημα που χρησιμοποιείται (Χάρβαρντ).
Επίπεδο τεκμηρίωσης, παραπομπές, υποσημειώσεις, τεκμηρίωση, χαρτογραφική, οπτική κλπ.
Ορθότητα χαρτογραφικής και οπτικής τεκμηρίωσης

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βιβλιογραφία: επάρκεια, αναζήτηση (απεγκλωβισμός από εγχειρίδια) & διασύνδεση με το κείμενο, έκταση βιβλιογραφίας.
Εύρεση και χρήση των βασικότερων έργων για το αντικείμενο

ΓΛΩΣΣΙΚΑ

Σωστή επιμέλεια σε συντακτικό, γραμματικό & ορθογραφικό επίπεδο


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Δόμηση εργασίας σε [εισαγωγή, κυρίως μέρος, επίλογο.
Ορθή μορφολογική διαρθρωση (δημιουργία μέρων, υποκεφαλαίων, τίτλων μερών & υποκεφαλαίων, δημιουργία παραγράφων, αρίθμηση σελίδων,
Ποιότητα αντιτύπων, χαρτογράφησης,  εικονογράφησης, κλπ.)


ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Οργάνωση Περιεχομένου. Παρουσία. Παρουσίαση




6. Εκπόνηση πτυχιακής εργασίας

Η συνεργασία για την υλοποίηση πτυχιακής, είναι εφικτή εφ’ όσον παραμένουν κενές θέσεις, από τις εγκεκριμένες, για κάθε διδάσκοντα.

Οι αιτούντες πρέπει να γνωρίζουν ότι για την οριστικοποίηση της συνεργασίας, οφείλουν σε λιγότερο από ένα μήνα από την πρώτη συζήτησή μας, να παραδώσουν μία εισαγωγή με συγκεκριμένες προδιαγραφές (Βλέπε: Μεθοδολογικά / 4. ΕΙΣΑΓΩΓΗ και ΕΠΊΛΟΓΟΣ).Μόνο μετά την αξιολόγησης της οποίας (θετική ή αρνητική), οριστικοποιείται η συνεργασία.

Η πτυχιακή θα πρέπει απαραίτητα να είναι τελειωμένη 1 μήνα πριν την εξεταστική περίοδο (δηλαδή, του Ιουλίου: τον Μάιο,  του Φεβρουαρίου: τον Δεκέμβριο). Δεν υποστηρίζονται πτυχιακές την εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου.

Η αξιολόγηση της πτυχιακής στηρίζεται αυστηρά, σε συγκεκριμένα κριτήρια (βλέπε: Μεθοδολογικά / 5.Κρητήρια Αξιολόγησης μίας Εργασίας).

Δεν συνίσταται η εξ αποστάσεως συνεργασία.

Σχόλια γίνονται επί του συνόλου του κειμένου, όχι επί μεμονωμένων κεφαλαίων.

Η πτυχιακή δεν αποτελεί έργο συνεργατικό, φοιτητή-καθηγητή. Ο καθηγητής έχει συμβουλευτικό ρόλο και αξιολογητή.


7. Σχέδιο Διατριβής





















 


































































































8. Πώς γίνονται βιβλιογραφικές αναφορές της wikipedia 
στο Ηarvard system
απο University of Birmingham (http://www.cs.bham.ac.uk/~pxc/refs/)

Η Wikipedia δεν είναι κύρια πηγή (αν και συχνά είναι ένας καλός πάροχος πληροφοριών για τις κύριες πηγές). 
Τα αρθρα της Wikipedia είναι χρήσιμα κυρίως ως επισκοπήσεις (overviews). 
πχ. Αν το λήμμα ειναι η θεά Αθηνά τότε:
Παραπομπή (εντός κειμένου)
Wikipedia (2013) 
Αναφορά (στο τέλος, στη βιβλιογραφία)
Wikipedia (2013), "Αθηνά", http://el.wikipedia.org/wiki/Αθηνά [πρόσβαση 21 Δεκ 2013].
Το ετος στην παραμπομή, αναφέρεται στην ημερομηνία πρόσβασης
Το να βρεθεί η ημερομηνία «δημοσίευσης» μπορεί να είναι ένα πρόβλημα, δεδομένου ότι οι ημερομηνίες που 
αναφέρονται στο κείμενο δεν είναι μερικές φορές ενημερωμένες, καθώς επίσης οτι οι “πληροφορίες της σελίδας”
ενημερώνουν για την ημερομηνία της ημέρας της επίσκεψης. Μια δυνατότητα είναι να χρησιμοποιήσετε την ημερομηνία 
κατά την οποία κάνουμε στην διεύθυνση (URL), την τελευταία μας επίσκεψη. Αυτό τουλάχιστον δίνει κάποιες πληροφορίες 
για τον αναγνώστη. Ως έσχατη λύση μπορεί να χρησιμοποιηθεί "χ.χ." (για το "χωρίς χρονολογία").
Όταν οι πληροφορίες που απαιτούνται για μιά ορθή αναφορά, δεν είναι δυνατόν να ληφθούν, είναι σωστότερο να την 
εγκαταλήψουμε, και να περιλάβουμε την διεύθυνση (URL), μέσα στο κείμενο ή ως υποσημείωση.



Προφορική παρουσίαση 

Οι παρακάτω κατευθύνσεις είναι μια αφετηρία, όχι ένα άκαμπτο πρότυπο. 
Οι περισσότεροι καλοί ομιλητές, υπολογίζουν κατά μέσο όρο δύο λεπτά ανά διαφάνεια
 (χωρίς να υπολογίζεται ο τίτλος και οι πρόσθετες διαφάνειες), με αυτό τον τρόπο δημιουργείται
 μια παρουσίαση 12 διαφανειών για μια παρουσίαση είκοσι λεπτών.


1.  ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
(κατά τα πρότυπα του University of Wisconsin-Madison)

1.      Η προφορική επικοινωνία είναι διαφορετική από τη γραπτή επικοινωνία
Οι ακροατές έχουν μια ευκαιρία να ακούσουν τη παρουσίασης και δεν μπορούν  να την ξανα-ακούσουν αν κάτι μπερδέψουν. 
Θα έχουν ακούσει ή θα ακούσουν περισσότερες από μια παρουσίες την ίδια ημέρα. Να είστε σαφής, είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν
 καταφέρετε να κάνετε το ακροατήριο να μην έχει ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Υπάρχουν δύο καλοί τρόποι για να 
κοινοποιήσετε τα δεδομένα σας αποτελεσματικά. Ο πρώτος είναι να το κάνετε απλοϊκά σε σημείο «αφέλειας». Εστιάστε σε δύο έως τρία 
σημεία κλειδιά. Σκεφτείτε πόσα θυμάστε από κάποια παρουσίαση της προηγούμενης εβδομάδας. Ο δεύτερος τρόπος είναι να 
επαναλάβετε τις βασικές ιδέες: πέστε τους γιατί πρόκειται να τους μιλήσετε (δομή της εργασίας), και επίσης πέστε τους γι’αυτό που
τους μιλήσατε(περιεχόμενα).

2.        Σκεφτείτε για το ακροατήριό σας
Τα περισσότερα ακροατήρια πρέπει να τα βλέπουμε σε ομάδες: μερικοί είναι εμπειρογνώμονες στο αντικείμενο εξειδίκευσής σας
(πχ, ιστορική γεωγραφία), μερικοί είναι γνώστες του γενικότερου επιστημονικού σας πεδίου (γεωγραφία), και άλλοι ξέρουν 
λίγα ή τίποτα. Ποιος είναι περισσότερο σημαντικός σε σας; Μπορείτε να αφήσετε και στους άλλους κάτι; Παραδείγματος χάριν,
 ρίξτε το βάρος στους εμπειρογνώμονες, αλλά καταστήστε την πρόβλεψη και την περίληψη προσιτές για όλους.

3.       Σκεφτείτε τους ρητορικούς σας στόχους
Στις συζητήσεις διασκέψεων, παραδείγματος χάριν, συστήνονται δύο ρητορικοί στόχοι: αφήστε το ακροατήριό σας με μια σαφή 
εικόνα για την ουσία της συμβολής σας και να τους κάνετε να θελήσουν να διαβάσουν το κείμενό σας. Η παρουσίασή σας δεν πρέπει να 
αντικαταστήσει το κείμενό σας, αλλά μάλλον να τους ανοίξει την επιθυμία να το διαβάσουν. Κατά συνέπεια, είναι χρήσιμο η 
παρουσίαση να υπαινιχτεί τον όγκο των πληροφοριών που υπάρχουν στο κείμενο και οι οποίες δεν μπορούν να καλυφθούν 
επαρκώς στην παρουσίαση.

      4.   Κάντε πρακτική της παρουσίασης σας σε κοινό
Είναι δύσκολο  να παρουσιάσεις μια ολόκληρη εργασία σε 20 ή 30 λεπτά.

5.   Προετοιμαστείτε


2.  Για μια παρουσίαση εικοσι λεπτών (20')


1. Τίτλος / συγγραφέας / συγγενές επιστημονικό πεδίο (λέξεις κλειδιά) (1 διαφάνεια)

2. Προϊδέαση/υπόθεση εργασίας (1 διαφάνεια)
Μιλήσετε για το θέμα για το οποίο θα ερευνήσετε και για αυτά που θα βρείτε (ποια είναι η ιδέα/συμπέρασμα με το οποίο θέλετε οι ακροατές 
να φύγουν; Αυτή είναι η περίληψη της παρουσίασης.)

3. Περίγραμμα (1 διαφάνεια)
Δώστε τη δομή της εργασίας, τα περιεχόμενα. Ορισμένοι ομιλητές προτιμούν να βάζουν σε τίτλους στο πάνω ή  στο κάτω μέρος της διαφάνεια τον τίτλο του 
κεφαλαίου για το οποίο μιλάνε (στο κοινό αρέσει η προβλεψιμότητα.)

4. Το υπόβαθρο (μεθοδολογία)
Κίνητρα και  Έκθεση του Ζητήματος (1-2 διαφάνειες)
(Γιατί θα έπρεπε να αφορά κάποιον αυτό το θέμα;)
Σχετικές εργασίες (0-1 διαφάνειες)
Καλύψτε το επιφανειακά ή παραλείψετε το. Παραπέμψει το κοινό  στο άρθρο/κείμενό σας.
Μέθοδοι (1 διαφάνεια)
Σύντομη ή καθόλου κάλυψη, παραπέμψτε στην γραπτή εργασία σας.

5. Αποτελέσματα (4-6 διαφάνειες)
Παρουσιάστε τα βασικά αποτελέσματα και  τις κεντρικές ιδέες. Αυτό είναι το κύριο σώμα της παρουσίασης. Η εσωτερική δομή του ποικίλλει ανάλογα 
με το έργο και την συμβολή του κάθε ερευνητή. (Μην κάνετε επιφανειακή προσέγγιση, προσπαθήστε να καλύψτε τα βασικά σας αποτέλεσμα εκτενώς
Μην παρουσιάζετε πολλούς και εκτενείς πίνακες με δεδομένα και αριθμούς, ερμηνεύστε τα και μιλήστε για τα αποτελέσματα για να γίνουν αντιληπτά).

6. Περίληψη / Ανακεφαλαίωση (1 διαφάνεια)

7. Περεταίρω/μελλοντική Εργασία (0-1 διαφάνειες)
Τα ζητήματα που αυτή η  έρευνα ανοίγει

Συμληρωματικές διαφάνειες / πρόσθετο υλικό (0-3 διαφάνειες)
Προαιρετικά να υπάρχουν μερικές πρόσθετες έτοιμες διαφάνειες (δεν προσμετρώνται στο σύνολο της ομιλίας) για να απαντηθούν αναμενόμενες ερωτήσεις
(Πιθανές περιοχές ερωτήσεων: δυσδιάκριτες έννοιες για το ευρύ κοινό, κενά στη μεθοδολογία και τα αποτελέσματα, μελλοντικές εργασίες).


3. Κριτήρια αξιολόγησης προφορικής παρουσίασης








Πορτφολιο (Portfolio) 

1. Τι είναι και πως κατασκευάζω ένα πορτφόλιο 
(portfolio=χαρτοφυλάκιο ή φάκελος επιτηδευμάτων)
SuziesScapes

















































Pine Valley Golf Centre


Σύνταξη:  Εργαστήριο ΑΟΧΧ (παραλλαγή υποδείγματος University of Wisconsin-Eau Claire) 


































                     Πόστερ (poster)


1. Πώς κάνω ενα πόστερ




Παραδείγματα:  Απο το Εργαστήριο Χαρτογραφίας του τμ.Πολιτικών Επιστημών (Γαλλία)

 Παιδική εργασία στην βαμβακοβιομηχανία

Απαγωγές και μυστικές φυλακές της ΣΙΑ κατά την OSF

Τα πιό πολυσύχναστα αεροδρόμια στην Ευρώπη